Co to vlastně je virální reklama? Ve zkratce, jde o video, obrázek, fotku nebo vlastně cokoli, co se začne rapidně šířit po internetu. Královstvím takovéhoto marketingu jsou sociální sítě, ale virály existují, co je internet internetem. Vzpomínáte si na reklamu Seznam.cz, ve které se objevil pes Bobika? Lidé si to přeposílali mezi sebou jako šílení, a i dnes si ji většina z nás alespoň matně vybaví. V současné době už to tak jednoduché není, ale i tak existují reklamy, které čas od času zaplaví internet.
Nejčastěji se jedná o první pohled na nějaký dlouho očekávaný produkt, jako například mobilní telefon. Králem v tomto oboru je firma Appple. Ať už jsou to Apple Watch nebo nový model iPhonu, lidé i specializované stránky se pokaždé chytnou a sdílejí jako šílení, takže za pár dní už ho uvidíte asi tak stokrát. Dalším typem virální reklamy jsou hashtagy. Ty původně vymyslel Twitter, ale přejal je i Facebook, Instagram a další sociální sítě. Například #sharetheload nebo #vicecasunacteni slavily úspěch, až si skoro málokdo vzpomněl, že původně šlo o reklamy.
Speciálním typem virálu jsou také nejrůznější výzvy. Například Ice Bucket Challenge, jejímž původním cílem bylo vybrat peníze na výzkum amylotrofické laterální sklerózy. Tady se ale ukázalo i největší nebezpečí virálních reklam. Totiž to, že někdy se v nich ztratí původní význam a lidé kompletně zapomenou, že jde o reklamu. Firma nechce, aby lidé kompletně zapomněli, že celá věc je spojená s jejich značkou. Takže pokud děláte něco tohoto typu, platí, že chcete, aby si to lidé mezi sebou přeposílali, protože je to zábavné nebo alespoň kontroverzní, ale zároveň chcete uchovat spojení se značkou. Takže, držte se barev a designu typického pro vaši značku, ale vyvarujte se log. Věci s logem obvykle vypadají moc jako reklama, a pokud váš produkt není něco, co hodně lidí netrpělivě očekává, tak se váš „virál“ neujme.